Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych – SEO
Optymalizacja
Optymalizację strony podzielić można na działania związane z modyfikacją treści na witrynie (pod kątem fraz, na które zamierza się prowadzić kampanię) oraz zmianami w kodzie strony, niemającymi bezpośredniego wpływu na wygląd serwisu.
Treść
W skład optymalizacji treści wchodzi m.in.:
- dopasowanie treści w tagu tytułowym,
- umieszczenie lub rozmieszczenie słów kluczowych w istniejących tekstach lub tworzenie nowych (SEO copywriting),
- dobór adekwatnych nagłówków,
- odpowiednie zaaranżowanie treści menu i innych elementów, wchodzących w skład linkowania wewnętrznego serwisu,
- ustawienie tekstu alternatywnego dla elementów graficznych oraz innych obiektów (np. Flash)
Dawniej działania te ograniczały się do zmiany treści tagów meta Keywords i Description, których obecność na stronie dla większości współczesnych wyszukiwarek ma znaczenie marginalne.
Kod i struktura
Działania w dużej mierze niewidoczne dla przeciętnego użytkownika strony, mające jednak wpływ na jej indeksowanie i klasyfikacje w wyszukiwarkach to np.:
- dostosowanie strony do standardów W3C,
- oddzielenia warstwy logicznej struktury dokumentu od warstwy jego prezentacji (np. poprzez zastosowanie CSS),
- poprawa czasu ładowania strony,
- rozwiązanie problemu powielonej treści, np. poprzez wskazanie wersji preferowanej za pomocą konwertowania kanonicznego z poziomu kodu HTML lub nagłówku HTTP dokumentu; w przypadku zawartości błędnie powielonej wykonując przekierowanie 301, czyli przekierowanie na stałe pod inny URL,
- zastosowanie przyjaznych adresów, np. przy użyciu mod_rewrite,
- umożliwienie głębokiego linkowania w przypadku animacji Flash oraz zapewnienie alternatywnej wersji dla przeglądarek bez wsparcia dla wspomnianej technologii (w tym robotów wyszukiwarek internetowych)
- instalacja kodów Google Analitycs oraz Search Console.
Search engine friendly
SEF to pojęcie odnoszące się do jasnego i czytelnego formułowania adresów stron internetowych. SEF ma na celu eliminację niezrozumiałego kodu z odnośników stron przy jednoczesnym przekazaniu wartościowych informacji (np. słowa kluczowe) oraz ułatwienia odwiedzającemu poruszanie się po stronie i odszukanie interesujących wiadomości. SEF ma również pozytywne przełożenie na tzw. optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek.